Kursbeskrivning
Syftet med kvalitetskontrollen är att säkerställa att redovisnings- och lönetjänster utförs i enlighet med byråns riktlinjer och rutiner, Reko samt FAR:s yrkesetiska regler.
I denna kurs får du en genomgång av vad en kvalitetskontroll omfattar, och hur det löpande kvalitetsarbetet bör organiseras, både för byrån och redovisnings- och lönekonsulternas uppdrag.
- Vad är det för skillnad på kvalitetssäkring och kvalitetskontroll, vi reder ut begreppen.
- Vi går igenom hur kontrollen praktiskt går till, och hur du kan förbereda dig inför en kontroll.
Sagt om kursen
Även om det var en del frågor som snurrade i huvudet efter kursen så fick jag mer förståelse för hur kontrollen kommer gå till, vad som behöver finnas på plats samt hur det kan se ut för just min byrå.
Kursinnehåll
- Hur går en kvalitetskontroll till?
- Hur bör byrån och konsulten förbereda sig inför kontrollen?
- Vad ska finnas på plats inför och under kontrollen?
- Hur kontrolleras byråns organisation, riktlinjer och rutiner för redovisningsverksamheten?
- Hur kontrolleras byråns kvalitetsstyrningsprocess?
- Vad innebär kvalitetssäkring av verksamheten och uppdragen?
- Vilka konsulter och vilka uppdrag omfattas av kontrollen?
- Vanligt förekommande brister vid en kvalitetskontroll.
- Vilka bedömningar kan man få i kvalitetskontrollen och vad innebär de?
Auktoriserad redovisningskonsult FAR, som blivit kvalitetskontrollerad
Se inte på kvalitetskontrollen som ett måste. Se den som en konstruktiv dag för dig att bli bättre och effektivare.
Bra att veta
Kursen vänder sig till redovisnings- och lönekonsulter och byråer som vill förbereda sig inför kommande kvalitetskontroll, och som vill arbeta proaktivt med byråns kvalitetsfrågor.