Hållbarhet blir en allt viktigare fråga för företagen och många har behov av rådgivning. Lönekonsulten kan hjälpa företagen på många olika sätt, inte minst när det gäller det sociala ansvaret och de så kallade s-nyckeltalen.
Samhällets efterfrågan på hållbarhetsinformation ökar och vid halvårsskiftet 2024 implementerades CSRD i svensk lagstiftning. Även mindre företag möter ökade krav från finansiärer, anställda och andra intressenter.
Jacob Bergemalm, auktoriserad lönekonsult på Grant Thornton och lärare på Lönedagen 2024, tror att lönekonsulten kan ha en viktig roll i företagens hållbarhetsarbete.
– Lönekonsulten har ett gyllene tillfälle att hjälpa företagen att se sitt sociala ansvar och ta fram underlag för att få s-nyckeltalen på plats.
Sociala nyckeltal
Det finns många viktiga nyckeltal för en lönerådgivare. Många återfinns i lagstiftningen kring arbetsrätt, till exempel sjuklönelagen, arbetstidslagen, semesterlagen och diskrimineringslagen.
– Lönekonsulten kan bland annat hjälpa företagen att få fram information om personalomsättning, friskvårdsbidrag och underlag till en lönekartläggning, säger Jacob Bergemalm.
Rådgivning om hållbarhet
De flesta lönekonsulter har redan en tät dialog med sina kunder i olika frågor, exempelvis vid nyanställningar, avslut, lönerevisioner och återrapportering. Jacob Bergemalm menar att detta är bra tillfällen att även diskutera andra ämnen som rör kundens verksamhet.
– Boka in ett avstämningsmöte med jämna mellanrum och gå igenom den statistik du tar fram. Skicka inte bara över underlagen som rör bokföringen, utan gå igenom semesterskulden, karenstillfällen, övertid och andra viktiga nyckeltal. Be kunden att berätta vad de står inför och hur du kan var till hjälp.
Vilken är den största utmaningen?
– Jag tror att det finns olika typer av utmaningar. Dels har vi ett nytt regelverk kopplat till CSRD. Eftersom det här är outforskad mark kommer det att uppstå många frågor. Vad är det som faktiskt ska rapporteras? Dels handlar det om ens eget självförtroende som rådgivare. Vi är ofta dåliga på att värdesätta vår egen kunskap och tror att kunderna förstår det här som är så självklart för oss. Det kan även finnas en oro för att man ska få frågor man inte kan svaret på. Men det handlar mer om att lyssna in kunden och ta med frågan till sitt team, för att sedan återkomma med svar eller förslag. Ingen kan allt, men tillsammans kan vi mycket!
Vad är s-nyckeltal?
S-nyckeltal (sociala nyckeltal) fokuserar på företagets sociala ansvar och är en del av ESG-rapporteringen (miljö, socialt ansvar och styrning). Det sociala ansvaret innefattar områden som jämställdhet, hälsa, arbetsmiljö och jämlikhet. Exempel på s-nyckeltal är personalomsättning, sjukfrånvaro och övertidstimmar.