Så förenklar du fusionsprocessen

Fusioner är mer komplexa än de kan verka vid första anblick. Experterna Erik Mellgren och Mattias Elfgren på Tiego betonar att grundlig förberedelse och uppmärksamhet på detaljer är avgörande för en smidig fusionsprocess.

– I grund och botten handlar en fusion om att flytta siffror från ett bolag till ett annat, framgången ligger i att ha kontroll på detaljerna och en tydlig struktur för genomförandet, säger Erik Mellgren, koncernredovisningskonsult på Tiego.

Erik Mellgren, koncernredovisningskonsult på Tiego.

Det finns olika typer av fusioner, där en uppströmsfusion är den vanligaste. Det innebär att ett dotterbolags samtliga tillgångar, skulder och eget kapital tas över av moderbolaget. Samtidigt upplöses dotterbolaget utan likvidation. Andra varianter är nedströmsfusion där moderbolaget går in i ett dotterbolag, eller en systerfusion mellan dotterbolag.

– Oavsett vilken typ av fusion det handlar om så finns det några saker som är bra att tänka på. Vi rekommenderar alltid att man börjar med att läsa Bokföringsnämndens rekommendation. Den innehåller även exempel där man kan jämföra med bolagets aktuella siffor och dokumentera processen för att förbereda sig, säger Erik Mellgren.

Mattias Elfgren, vd på Tiego, tillägger att en tydlig struktur i kontohanteringen kan spara mycket tid. För att underlätta själva fusionsprocessen är det också viktigt att genomföra en noggrann kontoplanering och matcha konton ett till ett mellan bolagen.

Mattias Elfgren, vd på Tiego.

– Var inte heller rädd för att skapa nya konton vid behov, om man klumpar ihop saldon på gemensamma konton kan det försvåra senare avstämningar och spårbarhet, säger han och fortsätter:

– Något annat som är viktigt att ha koll på är koncerninterna skulder och fordringar. Där bör man gärna reglera dem innan fusionsdagen. Det är viktigt att komma ihåg att det fusionerade bolaget faktiskt upphör att existera på själva fusionsdagen.

Att dokumentera processen noggrant, särskilt om det är första gången och på det sättet skapa en struktur som du kan återanvända, är en annan rekommendation.

– Det är väldigt sällan som vi ser att det en fusionsprocess finns beskrivet i till exempel en ekonomihandbok på ett bolag. Satsa på att bygga strukturkaptial genom att sammanfatta processen, skapa checklistor eller körscheman så att nya personer som kommer in kan ta del av det.

Erik Mellgren och Mattias Elfgren lyfter båda vikten av att ta extern hjälp när det behövs. – Särskilt vid förstagångsfusioner är det klokt att ta hjälp av någon som har gjort det förr, och att använda Bokföringsnämndens handledning som referens.

Fyra tips inför en företagsfusion

1. Läs Bokföringsnämndens handledning och exemplen där.

2. Reglera och stäm av alla mellanhavanden mellan bolagen före fusionsdagen. Se till att alla parter är överens om beloppen.

3. Skapa en detaljerad kontoplan med matchning ett till ett mellan bolagen. Våga skapa nya konton i stället för att klumpa ihop saldon med tidigare konton som kan ha en annan innebörd.

4. Dokumentera processen så att det finns checklistor och körscheman att återanvända nästa gång.

Läs mer

Mer inom redovisning