Som lönekonsult behöver du hjälpa dina kunder att hantera semesterplanering och semesterskulder på ett hållbart och korrekt sätt. FAR har sammanställt tips som kan underlätta arbetet och bidra till en hälsosam arbetsmiljö för dina kunders anställda.
1. Kontinuerlig översyn av semesterskuldslistor
Det är alltid en god idé att löpande hålla koll på kundernas semesterskuldslistor. Många företag har eftersläpande frånvarorapportering, vilket innebär att semesterdagar som tagits ut i juli hanteras först i augusti. Därför är det viktigt att vara uppmärksam vid den efterföljande lönekörningen och säkerställa att all frånvaro är korrekt registrerad och att semesterskulden speglar den faktiska ledigheten. Genom att följa upp detta regelbundet kan du hjälpa dina kunder att undvika fel och missförstånd samt se till att anställda får rätt antal lediga dagar. Flagga för kunden om någon till exempel saknar semesteruttag över sommaren, då det kan ha missats att registreras!
2. Blev inte uttaget som planerat? Gör en ny plan.
Om vi exempelvis tittar på julen 2024 behövs de endast tre semesterdagar för att få tolv sammanhängande lediga dagar. Om någon anställd har missat att ta ut sin semester under sommaren, kanske på grund av frånvaro som sjukdom eller VAB, kan det vara lämpligt att planera in ytterligare ledighet under hösten då det inte krävs så många lediga dagar under julen. Påminn dina kunder om att säkerställa att anställda får tillfälle att ta ut sina semesterdagar och att semesterledigheten planeras ut på ett sätt som fungerar för verksamheten.
3. Kommunicera med kunden
Det är viktigt att ha en öppen dialog med dina kunder om semesterskulden och hur den ser ut. Informera dem om vilka anställda som inte har tagit ut tillräckligt många semesterdagar och vilka som eventuellt har sparade dagar som snart behöver tas ut. Genom att kommunicera detta i god tid kan arbetsgivarna planera bättre och undvika eventuella missförstånd när lönebeskeden kommer
4. Hållbarhetsperspektiv
Att säkerställa att anställda tar ut sin semester är inte bara en lagstadgad skyldighet, det är också en del av ett hållbart arbetsliv. Genom att analysera och följa upp semesteruttag kan du hjälpa dina kunder att identifiera mönster av överarbete och främja en hälsosam arbetsmiljö. Påminn dina kunder om att semester ska tas ut i form av ledighet. Om en medarbetare blivit sjuk under sin semesterperiod bör ny ledighet planeras för att säkerställa nödvändig återhämtning.
Kort om semesterlagen
- En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar per semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret har arbetstagaren endast rätt till fem semesterdagar.
- Vid fullt intjänad semester ska minst 20 dagar tas ut som ledighet
- Semesterlön beräknas enligt sammalöneregeln eller procentregeln
- Exempel på semestergrundande frånvaro är sjukdom upp till 180 dagar och föräldraledighet upp till 120 dagar