Nya regler om hållbarhetsrapportering trädde i kraft den 1 juli 2024 med anledning av EU:s ändrande redovisningsdirektiv (CSRD). De nya bestämmelserna innebär att hållbarhetsrapporten ska granskas översiktligt av en auktoriserad revisor med särskild behörighet. EU-kommissionen ska senast 1 oktober 2026 anta en europeisk standard för utförandet av den översiktliga granskningen. Under övergångsperioden ska RevR 19 tillämpas för granskning av hållbarhetsrapporter i Sverige.
Allmänt om standarden
När ska RevR 19 tillämpas för granskning av hållbarhetrapporten?
Nya regler om hållbarhetsrapportering trädde i kraft den 1 juli 2024 med anledning av EU:s ändrande redovisningsdirektiv (CSRD). De nya bestämmelserna innebär att hållbarhetsrapporten ska granskas översiktligt av en auktoriserad revisor med särskild behörighet. EU-kommissionen ska senast 1 oktober 2026 anta en europeisk standard för utförandet av den översiktliga granskningen. Under övergångsperioden ska RevR 19 tillämpas för granskning av hållbarhetsrapporter i Sverige. De nya bestämmelserna om hållbarhetsrapportering införs stegvis för olika kategorier av företag. Bilaga 3 i RevR 19 anger när de nya bestämmelserna ska tillämpas för hållbarhetsrapportering och RevR 19 ska tillämpas vid granskningen. Rekommendationen ska tillämpas vid översiktlig granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten som helhet och är inte tillämplig vid granskning av viss utvald hållbarhetsinformation.
Förtida tillämpning
Ska revisorn också lämna ett RevR 12-yttrande vid förtida tillämpning av de nya kraven i ÅRL?
Revisorn behöver förvissa sig om huruvida företaget omfattas av de nu gällande, eller de tidigare gällande, bestämmelserna i ÅRL. Övergångsreglerna innebär att företag under en övergångsperiod fortsatt ska tillämpa de äldre bestämmelserna i ÅRL, detta omfattar även revisorns lagstadgade yttrande. Om företaget ännu inte omfattas av de nya reglerna ska revisorn tillämpa RevR 12 och ange ett yttrande i enlighet med de äldre bestämmelserna. Revisorn bör överväga att vara tydlig i sin kommunikation med kunden att hållbarhetsrapporten inte är bestyrkt.
Se fråga "Vilka övergångsregler gäller för 2024" under Frågor och svar om CSRD
Notera att yttrandet i RevR12, för tydlighetens skull, kan förtydliga att hänvisningen till ÅRL görs till den tidigare gällande versionen (dvs. i enlighet med den äldre lydelsen som gällde före den 1 juli 2024).
Exempel: Revisorns yttrande avseende den lagstadgade hållbarhetsrapporten
Det är styrelsen som har ansvaret för hållbarhetsrapporten på sidorna x2–y2 och för att den är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen (i enlighet med den äldre lydelsen som gällde före den 1 juli 2024). Min (Vår) granskning har skett enligt FARs rekommendation RevR 12 Revisorns yttrande om den lagstadgade hållbarhetsrapporten. Detta innebär att min (vår) granskning av hållbarhetsrapporten har en annan inriktning och en väsentligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt International Standards on Auditing och god revisionssed i Sverige har. Jag (Vi) anser att denna granskning ger mig (oss) tillräcklig grund för mitt (vårt) uttalande. En hållbarhetsrapport har upprättats.
Hur ska det lagstadgade yttrandet formuleras för 2024 om företaget i förtid frivilligt tillämpar de nya reglerna i ÅRL d.v.s. upprättar hållbarhetsrapporten enligt ESRS och EU:s gröna taxonomiförordning etc.?
Om företaget önskar ett frivilligt bestyrkande enligt RevR 19 ska revisorn även avge det lagstadgade yttrandet enligt de äldre bestämmelserna som gäller under övergångsperioden. Revisorn ska därmed även avge ett yttrande enligt RevR 12. Om hållbarhetsrapporten ingår som en del av förvaltningsberättelsen lämnar revisorn RevR 12-yttrandet i revisionsberättelsen. Det frivilliga yttrandet enligt RevR 19 lämnas separat. Observera att om kunden önskar att information i hållbarhetsrapporten ska granskas enligt RevR 19 behöver parterna även träffa en särskild överenskommelse om detta. Se fråga "Vilka övergångsregler gäller för 2024" på Vanliga frågor och svar om CSRD.
Delade uppdrag
Ska både den lagstadgade finansiella revisorn och hållbarhetsrevisorn göra en påteckningsmening på årsredovisningen?
Ja. Enligt 27 § revisionslagen ska en revisor på årsredovisningen teckna en hänvisning till revisionsberättelsen. Av 27 a § revisionslagen följer att om företaget har mer än en revisor så gäller detta samtliga revisorer. Av 33 a § revisionslagen framgår att det som anges om revisorns påteckningsmening i 27 § och 27 a § revisionslagen också ska gälla för granskningsberättelsen. Av 33 b § revisionslagen framgår att motsvarande regler gäller även för granskningsberättelsen för koncernen.
Exempel:
"Min/Vår granskningsberättelse över den lagstadgade hållbarhetsrapporten har lämnats den 202X-XX-XX".
Hur påverkas revisionsberättelsen respektive granskningsberättelsen av att företaget har utsett olika revisorer för uppdragen att genomföra revisionen respektive den översiktliga granskningen av hållbarhetsrapporten?
Vid separata uppdrag finns ingen möjlighet att kombinera granskningsberättelsen med revisionsberättelsen. RevR 19 innehåller ett exempel på fristående granskningsberättelse. Den finansiella revisorn respektive hållbarhetsrevisorn anger i revisions- respektive granskningsberättelsen vilka delar av årsredovisningsdokumentet som varit föremål för sina respektive uppdrag. De olika parterna behöver även beakta vilka delar i årsredovisningen respektive hållbarhetsredovisningen som utgör "annan information" samt hänvisa till vart denna information finns under ett särskilt avsnitt i revisionsberättelsen.
Annan information vid delade uppdrag
Vilka delar i årsredovisningen utgör "annan information" inom ramen för revisionen respektive den översiktliga granskningen?
RevR 19 anger vilka delar av årsredovisningsdokumentet som utgör annan information samt kraven på revisorn vad gäller gransknings- och kommunikationsåtgärder avseende sådan information. I och med att hållbarhetsrapporten ska ingå som en del i förvaltningsberättelsen är också hållbarhetsrapporten en del av årsredovisningsdokumentet och därmed åligger det revisorn att läsa:
- den information som lämnas i de delar av förvaltningsberättelsen som inte avser hållbarhetsrapporten,
- de finansiella rapporterna, och
- övrig annan information som finns i årsredovisningsdokumentet.
Den finansiella revisorn ska beakta ISA 720 och observera att hållbarhetsrapporten utgör annan information inom ramen för revisionsuppdraget. Om några uppenbara oförenligheter identifieras diskuterar revisorn oförenligheterna och eventuella ändringar som behöver göras med de som är ansvariga för hållbarhetsrapporten och, vid behov, med företagets finansiella revisor.
Frivillig rapportering
Kan RevR 19 tillämpas för granskning en fristående hållbarhetsrapport som upprättats frivilligt enligt kraven i ÅRL?
Ja, RevR 19 kan tillämpas för granskningen men med hänsyn till att kravet på hållbarhetsrapportens placering frångår kraven i ÅRL och ESRS. FAR har tagit fram ett exempel på granskningsberättelse när ett företag väljer att frivilligt upprätta en hållbarhetsrapport enligt ÅRL men upprättar den som ett separat dokument. Se bilaga exempel 1
Kan RevR 19 tillämpas för granskning av en hållbarhetsapport som upprättas frivilligt enligt kraven i ÅRL granskas enligt RevR 19?
Ja. FAR:s uppfattning är att frivilligt upprättade hållbarhetsrapporter som följer lagkraven inkl. ESRS och som placeras i förvaltningsberättelsen omfattas av samma krav på granskning som en lagstadgad hållbarhetsrapport. Detta framgår av förarbetena till CSRDs implementering i svensk kontext. En hållbarhetsrapport som har upprättats frivilligt enligt lagkraven kan granskas i enlighet med RevR 19 (p 3.108.) Se bilaga exempel 2