Man har länge pratat om controllern som en business partner. En framåtlutad rådgivare som kan bidra i affärsbesluten. Dagens teknik är en möjliggörare, men lika viktigt är att arbeta med beteenden och förmågor, menar Catrine Backman som leder NCC:s transformationsresa av ekonomifunktionen.
Precis som de flesta andra bolag har NCC frågor om digitalisering och automatisering på beslutsbordet. Mängder av större systemprojekt har genomförts och genomförs, och användningsområdena för ny teknik blir allt fler i organisationen. Men det är en del, menar Catrine Backman, Finance Transformation Manager på koncernen. Och den i sig räcker bara en bit.
– Vi jobbar självklart med att automatisera manuella processer, verifiera data och sätta gemensamma definitioner, men också mycket med människorna. Vi har länge sagt att det krävs mer än att bara frigöra tid – för det skapar inget värde i sig. Det handlar om att göra rätt saker med den tid man får till sitt förfogande, till exempel att skapa nya typer av insikter genom nya arbetssätt eller användandet av nya verktyg. För det behöver vi rusta våra medarbetare för att både driva förändring och stärka sitt självledarskap.
Controllerrollen har varit föremål för utveckling så länge Catrine Backman har varit med. Det har debatterats hur controllern kan och ska bli mer framåtlutad, strategisk, pedagogisk och proaktiv, och komma närmare affärsbesluten. Utvecklingen av rollen har konsekvent gått i den riktningen, och med dagens teknik ges en möjlighet att ta än större kliv.
– System- och teknikutvecklingen går onekligen väldigt fort och det skapar möjligheter. När verksamheterna själva kan ta fram rapporter direkt ur våra system kan vi i stället lägga tiden på att analysera datan, förklara den och allt bättre kunna förutse konsekvenserna av olika beslut. Det handlar både om att lära sig använda nya system och verktyg, men minst lika mycket om att utveckla beteenden och förmågor. Om att våga utmana och ge råd i affärsbeslut. För att kunna göra det på ett trovärdigt måste man utöver att kunna affären ha byggt tillit. Som i många andra samarbeten handlar det egentligen om att bygga och skapa relationer.
Partnerskap med två ändar
Att skapa en förståelse för affären och vad som driver resultat är en nyckelfaktor för att nå målet. Men Catrine Backman och NCC har valt att bredda sitt fokus och lägga stor vikt vid att stärka den analytiska förmågan, integriteten, kommunikationen och pedagogiken hos sina controllers. Bland annat genom utbildningsinsatser, inom exempelvis förändringsledning och hur ett budskap kan förmedlas, men också genom att måla upp scenarion och tillsammans diskutera och definiera var, när och hur controllern kan kliva in för att stärka affären.
– Att bli en affärspartner och komma närmare verksamheten är att ingå ett partnerskap. Vi sträcker ut en hand från finance men vi behöver input från verksamheten också. Det handlar om att förstå den andres situation, kring vad som är möjligt och vad som efterfrågas. För en dialog med stakeholders för att både förstå varandra och sätta en gemensam målbild, och våga utmana varandra! Att arbeta med olika scenarion tror vi kommer vara värdefullt för oss. Vi vill använda dem för att skapa reflektioner, diskussioner och involvering kring vilka beteenden vi vill arbeta med att stärka.
Vilka resultat kan ni se idag?
– Satsningen är inte fullt ut implementerad, så vi kan inte säga något säkert än. Feedbacken från våra controllers är positiv. Utveckling och förändring kan upplevas jobbigt och skrämmande, men vi har hållit på med det här så länge nu att många tycker att det snarare går för långsamt och vill göra mer. Det är en spännande resa och vi påminner varandra om att ha kul på vägen!