Social kompetens – en avgörande faktor för revisorn

Att vara revisor idag handlar inte bara om att granska siffror, utan om att bygga relationer. Social kompetens är en av de viktigaste egenskaperna för att lyckas, både i teamet och med kunden.

 

Revisorns roll kräver starka sociala färdigheter. Att kunna samarbeta effektivt med kollegor och samtidigt skapa förtroendefulla relationer med kunder är avgörande för att kunna identifiera risker och bidra med värdefulla insikter. Genom att förstå både kundens behov och kollegornas perspektiv skapar revisorn de bästa förutsättningarna för framgångsrika projekt.

Auktoriserad revisor

Anita

Man måste kunna ställa frågor, man måste ha någon att gå till och bolla saker med och sen när man börjar bli lite mer senior så har man ju mer juniorer att ta hand om och lära ut.

Social kompetens, i kombination med förmågan att samarbeta, är bara en av de många egenskaper som dagens och framtidens revisorer måste ha för att trivas och utvecklas i yrket.