2025-01-07
Nyheter

Viktiga ändringar i RevR 19 revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten

Under hösten kom EU och IAASB med ny vägledning om granskning av hållbarhetsrapporter. Med anledning av detta har FAR uppdaterat rekommendationen RevR 19 – revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten.

Syftet med RevR 19 är att säkerställa att svenska revisorer har en gemensam standard att följa vid granskning av företags hållbarhetsrapporter. RevR 19 utgår främst från ISAE 3000 med inslag från franska H3C:s vägledning för översiktlig granskning av hållbarhetsrapportering enligt CSRD, samt IAASB:s utkast till ISSA 5000.

Bakgrund till ändringarna av RevR 19

Vid publiceringen av RevR 19 framhöll FAR att rekommendationen kan behöva justeras med anledning av att ytterligare vägledning utarbetas av IAASB, EU-kommissionen och CEAOB.  Efter att FAR:s rekommendation publicerades har flera viktiga dokument och vägledningar publicerats som har påverkar utformningen av RevR 19. 

  • Den 7 augusti publicerades EU:s FAQ om CSRD som klargjorde vissa frågor om granskningsuppdraget.
  • Den 30 september publicerades CEAOB:s icke-bindande vägledning som gav ytterligare vägledning och rekommendationer för granskningens utförande.
  • Den 24 oktober publicerades IAASB:s godkännande av ISSA 5000 som innebar justeringar i kraven för revisorns riskbedömning och inkluderandet av avsnittet om "annan information".

Med anledning av detta har FAR justerat RevR 19. Den uppdaterade rekommendation finns tillgänglig på FAR Online. Den här typen av klargöranden kan innebära att RevR 19 även i framtiden behöver justeras i takt med att nya vägledningar och rekommendationer publiceras.

Uttalande om rättvisande bild eller regelefterlevnad

EU:s FAQ om CSRD indikerar att revisorn ska uttala sig om hållbarhetsrapporten återger en rättvisande bild. FAR bedömer dock inte att det framgår att ESRS-standarderna är ett ramverk för rättvisande bild och inte heller svenska årsredovisningslagen (ÅRL) eller EU:s redovisningsdirektiv ställer krav på att hållbarhetsrapporten ska ge en rättvisande bild.

RevR 19 har därför inte ändrats med anledning av EU:s vägledning. Enligt RevR 19 ska revisorn uttala en övergripande slutsats om regelefterlevnaden av kraven i ÅRL, inbegripet; ESRS, Esef och EU:s gröna taxonomi (artikel 8).

Frågan har diskuterats i en nordisk hållbarhetsgruppering samt en tvärfunktionell gruppering inom FAR och diskussionerna har visat på samsyn. Arbetsgruppens bedömning är att granskning enligt RevR 19 uppfyller EU-kommissionens intentioner. Granskningen innebär att revisorn förväntas bedöma om det finns uppenbara väsentliga IRO:er (impact, risks, opportunities) som saknas, eller om DMA-processen (den dubbla väsentlighetsbedömningen) bidrar till att ge en missvisande bild av företaget, dess värdekedja och väsentliga IRO:er.  

Ändringar i RevR 19

Omformuleringar och terminologi  Omformuleringar och terminologi 
Inledande avsnitt har omformulerats för att reflektera att direktivet nu är en del av svensk lag. 
 
Termen "uttalande" har ersatts med "slutsats" för att vara konsekvent med internationella standarder och andra rekommendationer från FAR. 
Riskbedömning  Kraven för revisorns riskbedömning har justerats för att stämma överens med beslutade ISSA 5000 samt CEAOB:s icke-bindande vägledning. 
Övrig upplysning Ett nytt krav har införts som kräver att "övrig upplysning" lämnas vid förstaårsuppdrag där jämförelsetalen inte har granskats tidigare eller har granskats av en annan revisor. 
Esef och Digital Taxonomi  Avsnittet om "Esef" har markerats och en fotnot har lagts till för att klargöra att detta avsnitt ska exkluderas i granskningsberättelsen tills EU har antagit en digital taxonomi. 
Annan information Ett nytt avsnitt om "annan information" har lagts till i granskningsberättelsen för att harmonisera med ISSA 5000. 
Granskningsberättelse Exempel på kombinerad granskningsberättelse/revisionsberättelse har tagits bort med anledning av att FAR rekommenderar att revisorn avger en fristående granskningsberättelse. 
 
Nya exempel har lagts till som visar hur modifieringar av revisorns slutsats påverkar utformningen av granskningsberättelsen. 

Användning av RevR 6 och RevR 12

FAR har sedan tidigare publicerat rekommendationerna RevR 6 Bestyrkande av hållbarhetsinformation och RevR 12 Revisorns yttrande om den lagstadgade hållbarhetsrapporten.

Både RevR 6 och RevR 12 kommer fortsatt användas men eftersom både RevR 12 och RevR 19 behandlar den Lagstadgade hållbarhetsrapporten (utifrån olika lagkrav) bör det i yttrandet enligt RevR 12 tydliggöras vilken version av Årsredovisningslagen som gäller för yttrandet. De senaste ändringarna i RevR 6 och RevR 12 inkluderar förslag på skrivning kring detta och finns publicerade på FAR Online. 

Sara Lissdaniels

Hållbarhetsspecialist

sara.lissdaniels@far.se