77 procent av byråerna saknar ett strukturerat hållbarhetsarbete och endast 28 procent planerar att upprätta en hållbarhetsredovisning i framtiden. Det visar FAR:s senaste medlemspanel.
För andra året i rad har FAR genomfört en undersökning med syfte att ta reda på hur långt medlemsbyråerna har kommit med sitt interna hållbarhetsarbete och sitt hållbarhetserbjudande till kund. Totalt 163 byråledare från mindre och medelstora byråer har svarat på frågor om företagets hållbarhetsarbete.
Majoriteten saknar ett strukturerat hållbarhetsarbete
Svaren visar att 77 procent av byråerna saknar ett strukturerat hållbarhetsarbete och 69 procent svarade att de varken har upprättat, eller planerar att upprätta, en hållbarhetsredovisning. Förra året svarade 55 procent att de inte hade upprättat en hållbarhetsredovisning men 40 procent uppgav då att de hade planer på att upprätta en hållbarhetsredovisning i framtiden.
FAR:s hållbarhetsspecialist Sara Lissdaniels menar att förra årets undersökning indikerade att det fanns ett intresse och en ambition för att börja jobba mer strukturerat med hållbarhetsfrågorna medan årets resultat visar något annat.
− I år uppger endast 28 procent att de planerar att upprätta en hållbarhetsredovisning i framtiden. Resultatet tyder på att hållbarhetsfrågorna inte har lyft bland medlemsbyråerna vilket är nedslående. Vi hade hoppats att fler skulle ha upprättat en hållbarhetsredovisning eller åtminstone att fler planerade att göra det, säger Sara Lissdaniels.
Fler har granskat frivilligt upprättade hållbarhetsredovisningar
Drygt 90 procent av de svarande uppger att de inte erbjuder hållbarhetsrådgivning som en specificerad tjänst, vilket är i nivå med förra året. Nio procent har genomfört granskning av lagstadgade hållbarhetsrapporter, även det är i nivå med förra året. Däremot uppger 16 procent att de har granskat frivilligt upprättade hållbarhetsredovisningar i år, vilket är en ökning jämfört med förra året då siffran endast var sju procent.
Intresset från kunderna är fortsatt svalt
76 procent uppger att de inte möter någon efterfrågan eller intresse från kunderna att diskutera hållbarhet. Förra året var den siffran 73 procent. Men, Sara Lissdaniels, menar inte att detta ska ses som en signal att helt släppa hållbarhetsfrågorna i kunddialogen.
−Det är först för räkenskapsår 2025 som de största företag ska börja hållbarhetsrapportera och kravet på värdekedjeinformation fasas in, därför har vi troligen inte sett nedsippringseffekterna riktigt ännu. Det är dock viktigt att kunna hjälpa kunderna när de väl ombeds besvara uppgifter från större kunder, banken eller långivare.
Otillräcklig kompetens
Merparten av de svarande uppger i likhet med föregående år att de saknar tillräcklig kompetens inom hållbarhet.
−Väldigt många uppger att FAR kan stötta genom att ta fram utbildningar och flera lyfter särskilt e-kurser, webbinarier och utbildningar i kortare format. Andra uppger att de inte behöver något stöd eftersom hållbarhet inte är aktuellt för dem, säger Sara Lissdaniels och fortsätter:
− Jag rekommenderar att gå igenom FAR:s utbildningar inom hållbarhet. Vi har ett brett utbud med olika kurser som riktar sig till olika yrkesroller. Medlemmar har även tillgång till guider och mallar via far.se och här finns också kunskapsartiklar, tips och inspiration för alla som är intresserade. Håll också utkik efter webbinarier och poddar i våra nyhetsbrev och på sociala medier.
Om medlemspanelen
Syftet med FAR:s medlemspanel är att snabbt kunna ta tempen på viktiga frågor. Svaren ger oss på FAR vägledning i hur vi som branschorganisation ska jobba för att bli ännu mer relevant och skapa mesta möjliga medlemsnytta.
Har du frågor och funderingar kring medlemspanelen kontakta Björn Irle, Affärsområdeschef Specialister