Regeringen bör genomföra förslaget om att förenkla skattereglerna för fåmansföretag. FAR saknar dock konkreta förslag när det gäller kvalifikationsreglerna som avgör vilka delägare som omfattas av 3:12-reglerna.
De nuvarande 3:12-reglerna är komplicerade och svåra att tillämpa vilket skapar mycket arbete för både näringsliv och samhälle. I finansdepartementets remiss ”Förenkla och förbättra!” föreslås därför en förenklad beskattning av ägare till fåmansbolag.
FAR positiv till förenklade 3:12-regler
FAR välkomnar utredningens förslag och anser att det är angeläget att förslaget blir verklighet. Michael Johansson, ordförande i FAR:s remissgrupp – Skatt och partner på KPMG, menar att förslaget innebär flera förenklingar och förbättringar.
– Bland annat slopas löneuttagskravet på maximalt 720 000 kronor och kapitalandelskravet på 4 procent. Dessutom höjs golvet för gränsbeloppet från 2,75 till fyra inkomstbasbelopp, att fördelas på andelarna i företaget. Ambitionen är att minska antal valmöjligheter och därmed förenkla för både företag och Skatteverket genom att möjliggöra automatisering, så att gränsbeloppet kan förtryckas på deklarationen.
Utredningen beräknar att den administrativa bördan för att hantera 3:12-reglerna kan minska med ungefär 30 procent, för hela företagarkollektivet, om förslagen genomförs.
Överväganden i det fortsatta utredningsarbetet
Även om FAR är positiv till förslaget i sin helhet finns det några områden som kräver ytterligare överväganden. FAR saknar till exempel konkreta förslag (av betydelse) när det gäller kvalifikationsreglerna som avgör vilka delägare som omfattas av 3:12-reglerna.
– De mest centrala delarna är utomståenderegeln och bedömningen om vad som är samma eller likartad verksamhet. Trots en omfattande praxis är dessa regler komplexa och svåra att tillämpa. FAR anser att klara och tydliga regler är en rättssäkerhetsfråga och att det därför är viktigt att dessa frågor blir föremål för vidare utredning, säger Michael Johansson.
Det finns även förslag om att i vissa fall begränsa möjligheten att räkna löneunderlag på löner i dotterföretag som finansieras genom aktieägartillskott. Den här regeln är problematisk och slår bredare än utredningen avsett. FAR anser därför att det vore lämpligare att behandla frågan i den utredningen som berör beskattning av Carried Interest.