2024-11-01
Nyheter

Marknadskampanj ska locka fler unga till revisorsyrket

FAR har lanserat en marknadskampanj för att modernisera bilden av revisorsyrket och locka fler ekonomistudenter och nyutexaminerade till branschen. Kampanjen har fått stort genomslag med över två miljoner visningar i sociala medier.

FAR har identifierat kompetensförsörjningen som en av revisions- och rådgivningsbranschens viktigaste frågor och driver sedan 2023 ett projekt för att stärka branschens attraktionskraft.

Kampanj för att öka intresset för revisorsyrket

Inom ramen för projektet lanserade FAR under sommaren en marknadskampanj som syftar till att förändra bilden av revisorsyrket och få fler att få upp ögonen för yrket. Marknadskampanjen riktar sig främst till ekonomistudenter och nyutexaminerade.

– Många inom målgruppen har förutfattade meningar om revisorsyrket. Vår ambition är att förändra den förlegade bilden av yrket och visa på alla möjligheter som finns inom branschen, säger Karin Apelman, generalsekreterare och VD på FAR.

Kampanjen fokuserar på personerna bakom yrkesrollen och deras personliga egenskaper, snarare än att enbart framhäva yrkesrollen i sig. Syftet är att skapa en mer inkluderande och personlig koppling till målgruppen.

Över två miljoner visningar i sociala medier

Under hösten har kampanjen intensifierats och den har fått stort genomslag i sociala medier med över två miljoner visningar på Snapchat, Facebook, Instagram och LinkedIn.

– Det är glädjande att kampanjen har nått så många människor. Det verkar finnas många funderingar kring revisorsyrket och ett genuint intresse för att få veta mer om branschen. Vi optimerar kampanjen löpande utifrån insikter och lärdomar och kommer snart att börja med annonsering på TikTok och digital utomhusreklam, säger Karin Apelman.

Kampanjen löper över tre år och strategin bygger på att skapa en kontinuerlig närvaro i relevanta kanaler för att långsiktigt öka målgruppens förståelse för revisorsyrket. På far.se/revisor kan du ta ta del av marknadskampanjen. 

Filmer om revisorsrollen

Från Räddningstjänsten till revisorsvärlden

 

Nyfikenheten som drivkraft i karriären

 

Hållbarhetsrapporteringen förändrar revisorsyrket i grunden


Revisorn i vardagssituationer

 

Pernilla Halling

Kommunikationschef

08-506 112 41 pernilla.halling@far.se