USA backar nu från överenskommelsen inom OECD att införa den nya minimibeskattningen av vinster i aktiebolag på 15 procent.
I en så kallad presidentorder häromdagen meddelade USA att man inte längre stödjer OECD:s paket med Pillar 1 och 2 som grund för en ny internationell beskattning av aktiebolag. Amerikanska myndigheter har också fått i uppdrag att utreda och lista alla internationella skatter och överenskommelser som riktar sig mot, och kan skada, amerikanska företag.
Stopp för skattedirektiven var väntat
Den andra pelaren, Pillar 2, i OECD:s paket för att utveckla internationell beskattning av aktiebolag är den tilläggsskatt för bolag som inte betalar minst 15 procent i bolagsskatt på den faktiska vinsten som Sverige redan infört. Skatten ska deklareras i år enligt ett bindande direktiv från EU. Många av FAR:s medlemmar arbetar i dag med att hjälpa företag att beräkna skatten. Reglerna är både oklara, komplexa och ännu inte fullständiga.
Den första pelaren, Pillar 1, i OECD:s förslag skulle innebära en överföring av skatteintäkter till det land där bolaget har sin marknad. Detta skulle främst träffa större amerikanska techföretag som tillhandahåller tjänster i digital form.
Detta stoppas nu. Ingen hade heller räknat med annat. Även ett stopp för Pillar 2, tilläggsskatten, låg i luften eftersom ett godkännande kräver kvalificerad majoritet i den amerikanska kongressen.
Kommer EU och OECD att förhandla?
Är det då game over för den svenska tilläggsskatten redan innan den första deklarationen lämnats in? Nej, den svenska lagen gäller alltjämt. Hur kommer då EU att agera, som ju binder Sverige? Kommer unionen att backa från sitt direktiv för att inte skapa konkurrensnackdelar för europeiska storbolag? Återstår att se.
En möjlighet är att EU och OECD anser att dagens amerikanska motsvarighet till Pillar 2, GILTI, som innebär att en minimibeskattning på tio procent räcker, i vart fall om den kryper upp mot omkring15 procent. Men det bör kräva en samsyn om skattebaserna är likvärdiga.
Kan öppna för skatteplanering
Väl så problematisk riskerar den lista bli på vad USA anser vara diskriminerande regler för amerikanska bolag. Olika syn här kan öppna för ökad internationell skatteplanering. Det är en trend som OECD lyckats vända på senare år, möjligen med undantag för just internationella amerikanska techbolag med verksamheter och tillgångar i andra länder. Dessa är generellt inte vana att betala annat än en mindre bolagsskatt på vinster i länder utanför USA.
Listan kan komma att ifrågasätta många skatteöverenskommelser som tagits fram inom OECD, men även nationella regler och direktiv från EU. Det kan bli konflikter, och frågan blir hur dessa ska lösas? Oavsett så öppnas dörren för legal skatteplanering och en press nedåt på bolagsskattesatser. Många skulle anse detta positivt då det främjar investeringar genom sänkta avkastningskrav. Andra aktörer värnar mer statiska skatteintäkter från bolag.
Hur ska EU agera nu?
Var vi för snabba på bollen? Tre frågor inställer nu sig snabbt vad avser EU:
1. Kan tilläggsskatten tas ut av bolag i länder som inte infört Pillar 2?
2. Hur påverkar EU-direktivet om tilläggsskatten konkurrenskraften för europeiska storbolag i förhållande till konkurrenter i USA och Kina? Inte heller har alla EU-länder ännu infört reglerna. Kommer EU nu att driva fallen till EU-domstolen? De OECD-länder som infört skatten kommer sannolikt att ställa samma fråga angående sin konkurrenskraft.
3. Bör EU överväga en förenkling av minimibeskattningsreglerna, så att de inte påverkar EU:s konkurrenskraft negativt?
Sverige och EU måste nu analysera och påverka denna alltmer kortsiktiga och ”slagiga” utveckling inom beskattningen. I annat fall hämmas investeringar av osäkerheten i sig.
Vilka roller får Auktoriserade Skatterådgivare FAR och revisorer?
Företagens behov av rådgivning ökar! Stor kunskap och rådgivningstjänster kring hur företag kan och bör agera i denna nya omvärld blir alltmer värdefull. För revisorer blir det än viktigare att stämma av att rätt skatter verkligen betalats.
Geopolitiken har nu på allvar flyttat in i både styrelserum och skattekammare!