EU:s aktivitet inom skatteområdet kommer sannolikt att minska under den nya kommissionen, eftersom EU ska fokusera på konkurrensfrämjande åtgärder. Inom OECD och FN ökar däremot skatteinitiativen.
Förutom fåmansbolagsregler, 3:12 och nya regler för ränteavdrag och underskott tar internationella skatteregler alltmer över vardagen för auktoriserade skatterådgivare och revisorer. Geopolitiken ritar också snabbt om skattekartan.
Det nya narrativet är ökad konkurrens. Då gäller det för länder att få till så bra skatter som möjligt för sina företag, samtidigt som alla länder behöver ha in skatter. Inget nytt i sig, mer än att OECD:s makt nu utmanas av allt starkare utvecklingsländer genom FN.
Ökade konkurrensmöjligheter prioriteras
Vilka frågor står då högst på den internationella agendan idag? Dagordningen på senaste mötet i ICC:s, Internationella Handelskammarens, skattegrupp, där FAR deltog, ger en indikation om var fokus ligger just nu.
Sammanfattningsvis kan sägas att EU:s aktivitet inom skatteområdet sannolikt minskar under kommande mandatperiod och den nya kommissionen, medan den ökar inom OECD och FN. EU väntas fokusera på konkurrensfrämjande åtgärder för unionen.
Inom OECD är allt fokus på att få den nya tilläggsskatten Pillar II i mål, medan FN driver på för ökade nationella källskatter på såväl digitala som andra tjänster. För att dessa ska kunna införas brett ska ett nytt modellavtal för dubbelbeskattning tas fram, vilket utmanar innehållet i OECD:s modellavtal.
Frågan är vem som i slutändan får betala dessa nya skatter på olika tjänster; företagen, finansdepartementen eller slutkonsumenten? Eller blir det så, att skatter tas in med ena handen för att sedan lämnas till företag som incitament av olika slag med andra handen?
Konsultation om Pillar II inom OECD
OECD:s prioriterade frågor föredrogs av Achim Pross, ansvarig för skatt inom OECD. Pillar I håller på att falla och Pillar II stöter på ökat motstånd. OECD har insett att investeringar hämmas och fullgörandekostnaden blir närmast orimlig, men arbetar på för att få ökad acceptans för reglerna genom olika undantag.
I Sverige kommer löpande nya propositioner med lagändringar. Achim Pross, som själv är från Bayern, vill nu ”samla alla i ett stort tält som under oktoberfesten för att diskutera läget”. Förslaget framfördes naturligtvis lite skämtsamt, men var ändå ett uttryck för självrannsakan när nu OECD utmanas av FN.
OECD funderar dock på att ha en konsultation om complience-bördan kring Pillar II. Utmärkt! Frågan är vad som nu kan skäras bort i reglerna? Eller inte införas? Oavsett så verkar reglerna ”vattnas ur”.
EU inför FASTER – UNSHELL och VIDA diskuteras
EU:s prioriterade frågor föredrogs av Benjamin Angel, högste tjänsteman för skatter inom EU. Portugal, Polen och Cypern väntas införa Pillar II i slutet av året. Kommissionen kommer att dra Spanien inför EU-domstolen för att inte ha infört det bindande direktivet.
Vidare kommer FASTER att införas. UNSHELL diskuteras alltjämt liksom VIDA. Ett DAC 9, informationsutbyte om Pillar II, planeras i november i år och ett DAC 10, utvärderingar av tidigare DAC kommer också. I DAC 6 ska olika villkor tydliggöras. Jag utgår från att flertalet läsare känner igen dessa förkortningar, annars hittar ni dem i bifogad ordlista.
Vad väntas då kommissionen arbeta med de kommande fem åren?
- Tax good governance. Skatteadministrationen inom EU har blivit för omfattande och ska minskas.
- Moder-dotterbolagsdirektivet ska ses över. Det behöver ”moderniseras”, sade Benjamin Angel,utan att förklara nämnare. Detta måste följas noga av oss i Sverige, då reglerna är bland de viktigaste för svenska företag och investerare.
- Tax credits för olika ändamål och som inte träffas av Pillar II. Intressant! Denna fråga var uttryckligen triggad av ageranden i både USA och Kina, enligt Benjamin Angel. Även Sverige har nyligen tillsatt en utredning, vad avser FoU.
- Personal income tax. Marginalskatten på arbete är för hög i många medlemsländer.
- Cross-border workers. Nya möjligheter inom IT gör arbetsmarknaden rörligare och här måste beskattningen hänga med och anpassas.
Notera att nu vävs alltså skatter samman med konkurrens- och handelsfrågor! Utgången i USA-valet kan också påverka styrkan i dessa kopplingar.
Nytt modellavtal inom FN
FN:s prioriterade frågor föredrogs av Micheal Leonard, administrativ chef för FN:s skattegrupp. En politisk förhandlingskommitté har bildats för att ta fram ett nytt modellavtal inom FN. Arbetet ska vara klart 2027. De två nya huvudfrågorna i konventionen blir utformningen av skatt både på digitala tjänster och på andra tjänster som länder får rätt att ta ut. Nyckeln blir definitionen av ett fast driftsställe för sådana tjänster, ett nytt så kallat Nexus. Till detta måste knytas en ny tvistlösningsmekanism. Även ökade förmögenhetsskatter finns potentiellt på agendan.
Svenska ICC lyfter FSR
Avslutningsvis adresserade svenska ICC genom Yvonne Bertlin, skattechef för Astra Zeneca i Sverige, en fråga som tynger många företag. Det är EU:s nya Foreign Subsidy Regulation, FSR, enligt vilket olika incitament och subsidier som nyttjas ska anmälas i anslutning till offentliga upphandlingar, det vill säga ett nytt rapporteringskrav. På listan över tillåtna subsidier saknas många incitament, vilket både hindrar företag och skapar rättsosäkerhet. Många instämde i detta.
Således många oerhört intressanta frågor på agendan!
Återkommer i nästa blogg med utvecklingen inom FN och utvecklingsländerna, hur påverkar den företagens investeringar och skatter kring dessa? Därefter blir det en sammanställning av remissvaren på senaste 3:12-utredningen. Vad blir det av den?