När du lär känna din kunds verksamhet och aktivt vårdar kundrelationen har du som lönekonsult möjlighet att bli en strategisk samtalspartner.
Nu när vi går in i höstmånaderna september till november, går vi också in i en period med färre planerade extra arbetsuppgifter, som lönerevisioner, semesterårsskiften och andra årshanteringar. Det ger oss lönekonsulter möjlighet att fokusera på något minst lika viktigt – våra kundrelationer.
Arbeta proaktivt med kundrelationer
Tidpunkten är perfekt för att ta ett steg tillbaka och proaktivt arbeta med att förbättra våra kunders verksamheter genom rådgivning. Se det som en möjlighet att fördjupa kundrelationerna!
Ta initiativ till personliga möten eller avstämningar, där ni tillsammans ser över kundens nuvarande situation och framtida behov. Erbjud er att vara en strategisk partner och inte bara en administrativ tjänsteleverantör. Denna typ av omvårdnad kan leda till ökat förtroende och starkare, långvariga samarbeten.
Fördjupa samarbetet genom social hållbarhet
För att skapa en naturlig och meningsfull dialog med kunden är hållbarhet inom sociala nyckeltal ett utmärkt område att börja med. Om du lägger tid på att verkligen lära känna din kund och förstå verksamhetens utmaningar och möjligheter, blir det lättare att identifiera de frågor som är viktigast för dem - och hur du kan bidra.
Återta det personliga mötet
Efter pandemin har det blivit bekvämt att fortsätta arbeta digitalt. Vi träffar kunderna mer sällan och många strävar efter att göra vardagen så effektiv som möjligt. Mitt i allt detta riskerar vi att våra kunder inte längre får ta del av det bästa vi har att erbjuda – vårt engagemang och ambitionen att vara en proaktiv samarbetspartner.
Det är nu, under dessa lugnare månader, vi kan och bör återinvestera tid och energi i att möta våra kunder, lära känna dem bättre och visa att vi är där för att hjälpa dem att växa och utvecklas. Detta är en tid för att återuppbygga det personliga mötet och skapa en starkare grund för framtiden.