Webbinarium

Varför är 80 procent av dina kunder en förlustaffär?

Vill du få en tydligare bild av vilka kunder som faktiskt driver din lönsamhet? Under detta webbinarium går vi igenom hur en djupare analys kan förändra din syn på kundlönsamhet och ge dig verktygen att fatta mer träffsäkra beslut.

Erfarenheten visar att det kan vara svårt att få en klar bild av kundernas verkliga bidrag till företagets lönsamhet utan korrekta kalkyler. Under webbinariet presenterar vi ett case där kundlönsamheten vid första anblick verkar tillfredsställande, men där en djupare analys avslöjar en helt ny och mer transparent bild av kundernas verkliga påverkan på företagets lönsamhet. Med några enkla justeringar blir det ofta tydligt att lönsamheten kan skilja sig avsevärt från den initiala bedömningen.

Vi går igenom en metod för att beräkna lönsamhet per kund på ett korrekt sätt, lyfter fram vanliga misstag i kalkyleringsprocessen och visar hur du kan visualisera dessa insikter i din vardagliga verksamhet. Detta kommer hjälpa dig att förbättra uppföljningen och fatta mer välgrundade affärsbeslut.

 

Föreläsare

Peo Olsson:
Peo har varit managementkonsult sedan tidigt 90-tal och konsultchef på bolag som Arthur Andersen, BearingPoint och Deloitte. Är sedan 2012 på Claesson & Partners. Har huvudsakligen arbetat med strategiimplementering, verksamhetsstyrning, Business Analytics/BI och process och organisations utveckling inom ekonom, IT och HR.

Jacob Öster:
Jacob är managementkonsult på Claesson & Partners och har bred erfarenhet från många olika branscher. Han har i huvudsak arbetat med att utveckla styrmodeller som främjar datadrivet beslutsfattande, vilket har hjälpt bolag att både öka sin lönsamhet och förbättra sin effektivitet. Jacob har en MSc från Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.

Online Webbinarium
11 december kl. 08:30 - 09:30 Plats

Online

Mer information

Om du inte har möjlighet att vara med när vi sänder så anmäl dig gärna ändå. Webbinariet spelas in och vi skickar en länk till alla anmälda efter livesändningen.