Erfarenheten visar att det kan vara svårt att få en klar bild av kundernas verkliga bidrag till företagets lönsamhet utan korrekta kalkyler. Under webbinariet presenterar vi ett case där kundlönsamheten vid första anblick verkar tillfredsställande, men där en djupare analys avslöjar en helt ny och mer transparent bild av kundernas verkliga påverkan på företagets lönsamhet. Med några enkla justeringar blir det ofta tydligt att lönsamheten kan skilja sig avsevärt från den initiala bedömningen.
Vi går igenom en metod för att beräkna lönsamhet per kund på ett korrekt sätt, lyfter fram vanliga misstag i kalkyleringsprocessen och visar hur du kan visualisera dessa insikter i din vardagliga verksamhet. Detta kommer hjälpa dig att förbättra uppföljningen och fatta mer välgrundade affärsbeslut.
Föreläsare

Mikael Basta:
Bakgrund i affärssystemsbranschen där han arbetat som bl.a. projektledare och lösningsarkitekt för affärssystems- och Business Intelligence-implementationer där processeffektivisering och processutvärdering, styrning, verksamhetsuppföljning samt kalkylering har varit i fokus.
Partner på Claesson & Partners som de senaste sju åren har valt att fokusera på utveckling av ekonomiska styrmodeller för stora- och medelstora bolag

Jacob Öster:
Jacob är managementkonsult på Claesson & Partners och har bred erfarenhet från många olika branscher. Han har i huvudsak arbetat med att utveckla styrmodeller som främjar datadrivet beslutsfattande, vilket har hjälpt bolag att både öka sin lönsamhet och förbättra sin effektivitet. Jacob har en MSc från Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.